Leg med kunsten

Et skægt og rart sted for børn i følge med voksne.
Bliv udfordret til at bruge fantasien, lege, synge, danse, male, opfinde eller fortælle historier.

Leg med kunsten

Leg med Kunsten

Tante Andantes Hus er initiativtager og den del at projektudviklingen i det regionale udviklingsprojekt ”Leg med Kunsten”. Projektet omhandler æstetiske læreprocesser i dagtilbud og blev igangsat i 2024 med støtte fra Spirepuljen under Region Midtjyllands kulturudviklingspulje.

Projektet udspringer af et fælles ønske om at styrke kulturlivet for børn i landdistrikterne og udvikle nye måder, hvorpå kunst og æstetiske læreprocesser kan indgå som en naturlig og integreret del af pædagogisk praksis i dagtilbud.

I samarbejde med Holstebro Kunstskole, Skive Museum og VIA University College – pædagoguddannelsen i Aarhus har Tante Andantes Hus været med til at udvikle og afprøve forløb, der undersøger, hvordan sang, musik, leg og billedkunst kan understøtte børns nysgerrighed, fantasi og deltagelse i kulturelle fællesskaber.

I løbet af 2025 har Tante Andantes Hus og Holstebro Kunstskole besøgt Skave Børnehus i Holstebro Kommune og Humlum Dagtilbud i Struer Kommune – hvor pædagoger og børn deltog i kunstneriske processer, der forbandt hverdagens rutiner med kreative og sanselige udtryk. Erfaringerne herfra viser, at æstetiske aktiviteter kan skabe nye former for fordybelse, fællesskab og trivsel i dagtilbuddene.

Som afslutning på projektet udbyder vi i januar 2026 tre regionale kursusdage for pædagoger i Holstebro, Skive og Lemvig. Kursusdagene sætter fokus på, hvordan kunst og leg kan integreres i pædagogisk praksis og fungerer som et åbent, praksisnært kompetenceløft for medarbejdere i dagtilbud.

Kursusdatoer:
19. januar – Skive Museum
20. januar – Holstebro Kunstskole
21. januar – Tante Andantes Hus, Lemvig

Kl. 9.00–13.00 – inkl. kaffe, frokost og diplom

Deltagelse er gratis. Som en del af projektets vidensdeling udgiver vi et fagligt inspirationshæfte, der samler erfaringer, refleksioner og konkrete idéer fra arbejdet med æstetiske læreprocesser i dagtilbud. Hæftet skal inspirere pædagoger til at videreudvikle det æstetiske sprog i hverdagen og styrke forbindelsen mellem kulturinstitutioner, uddannelsesmiljøer og pædagogisk praksis.

Vi takker Region Midtjylland for støtten, som har gjort det muligt at udvikle dette samarbejde på tværs af kommuner og institutionstyper – og samtidig bidrage til den regionale målsætning om, at alle børn, uanset bopæl, skal have adgang til kunst og kultur i hverdagen.

Skriv til os

+45 20 16 24 11